Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie

Je bedrijf groeit – goed nieuws! Maar nu sta je voor de volgende uitdaging: de juiste werkkrachten vinden om de groei van je bedrijf in stijgende lijn door te trekken. Dat gaat niet altijd van een leien dakje. Personeel werven is namelijk een vak apart. Neem je het heft in eigen handen? Dan stuit je weleens op problemen. Of je krijgt bitter weinig reacties. Of je doorspit urenlang cv’s en blijft slechts met een handjevol geschikte kandidaten over. Herkenbaar? Maak je geen zorgen. In deze blog verklappen we het geheim van een tijds- en kosteneffectieve wervingsstrategie.

Het juiste talent werven: de sleutel tot bedrijfsgroei

De juiste mensen aanwerven voor je onderneming is van essentieel belang als je wil doorgroeien. Want doen je werknemers het goed? Dan doet je onderneming dat ook. Daarom besteed je best voldoende aandacht aan het wervingsproces. Tegelijkertijd wil je ook kosten- en tijdsefficiënt te werk gaan. Dat doe je met een goede wervingsstrategie. 

Makkelijker gezegd dan gedaan. Want om je bedrijf te laten groeien heb je gradueel verschillende profielen nodig op verschillende niveaus binnen de onderneming. Waar je in een bepaalde fase management- of ondersteunende functies wil invullen, werf je in een andere fase personeel aan voor de productie en uitvoering. Het probleem? Deze verschillende profielen bevinden zich telkens op andere wervingskanalen. Managementprofielen vind je bijvoorbeeld sneller via bepaalde jobplatforms, terwijl je administratieve profielen makkelijker bereikt via social media. Maar welke wervingskanalen bestaan er allemaal? En hoe kies je het juiste kanaal? 

Welke wervingskanalen bestaan er? 

Vroeger konden bedrijven uitsluitend vertrouwen op traditionele wervingsmethodes om hun vacatures in te vullen. Een vacature publiceren op je website of mond-tot-mondreclame volstonden. Maar het recruitmentlandschap heeft intussen heel wat (digitale) veranderingen meegemaakt. Daarom moet je als bedrijf proactief en strategisch te werk gaan in de huidige war for talent.

Het aanbod van wervingskanalen is echter enorm. Je kan bijvoorbeeld digitaal werven. Denk aan de verschillende job boards en jobplatforms. Je kan ook kandidaten werven via social media. Of je kan offline werven en je onderneming in de kijker zetten op jobbeurzen. Als bedrijf zie je al gauw het bos door de bomen niet meer. 

Het probleem van deze wervingskanalen

Al deze kanalen hebben hun meerwaarde. Maar als je lukraak rekruteert, schieten ze hun doel voorbij. We zien vaak dat bedrijven allerlei platformen uitproberen, zonder te weten hoe ze het volle potentieel van deze platformen kunnen benutten. Als je het toch waagt om een wervingscampagne te lanceren op social media of je vacature te publiceren op een jobplatform blijft het gehoopte resultaat uit. 

Je kan dan aankloppen bij een provider, zoals een uitzend- of rekruteringskantoor. Maar dat zijn meestal one-shot providers die je eenmalig helpen bij een specifiek hr-vraagstuk. Als klant moet je je bovendien aanpassen aan de werkwijze van de provider. En vallen de resultaten tegen? Dan ben je weer bij af. 

Zie je het probleem van deze wervingsstrategie? Je moet continu experimenteren. Hierdoor verlies je zeeën aan geld en tijd. 

De bewezen aanpak om je ideale kandidaten aan te trekken: een gediversifieerde wervingsstrategie

Als bedrijf is het niet simpel om te kiezen waar je terecht kan om geschikte kandidaten te vinden. Je wil waar voor je geld. Dat snappen we. Om succesvol te rekruteren in het huidige recruitmentlandschap heeft Pareto HR een oplossing gevonden. Het geheim van succesvol rekruteren? Dat ligt in een gediversifieerde aanpak op maat van je onderneming. 

In tegenstelling tot traditionele werving- en selectiebureaus gaan we bij Pareto HR niet aan de slag met slechts één wervingsmethode. Bij ons krijg je maatwerk.  Dankzij Recruitment Proces Outsourcing kunnen we je volledige rekruteringsproces ondersteunen. Van geschikte profielen werven en inwerken, communicatie met diensthoofden optimaliseren, nieuwe technologieën integreren tot exitgesprekken voeren. Alle voordelen van RPO lees je hier.

Hoe ziet onze aanpak eruit? Allereerst stellen we een uniek plan op, volledig afgestemd op de behoeften van jouw onderneming. Dit plan omvat een samenstelling van zorgvuldig gekozen wervingskanalen. We sourcen namelijk de verschillende wervingskanalen en tools. Vervolgens werken we samen met een team van 6 inhouse consultants, ieder met zijn of haar eigen knowhow in jobplatforms, databanken of socialmedia-adverteren. We nemen ook je backoffice uit handen en integreren de gepaste technologieën. Zo kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van een handig systeem waarbij je kandidaten screent en selecteert via een app. Ten slotte stellen we een volledig gemonitorde en analyseerbare strategie op. Op deze manier behaal je een zo hoog mogelijk rendement.

Effectief werven

Met een gediversifieerde wervingsstrategie hoef je als klant niet meer te experimenteren op allerlei kanalen. Of bij verschillende providers aan te kloppen in de hoop dat zij jouw ideale kandidaat vinden. Dankzij de gediversifieerde aanpak van Pareto HR kan je als klant simpelweg kiezen hoe en waar. Onze specialisten laten hun expertise dan los op de kanalen die jij wenst, volledig op maat van de groeifase van je onderneming. Geen hit or missmeer, maar boenk erop. 

Gediversifieerd werven, een duurzame oplossing

Omdat Pareto HR de knowhow van de verschillende wervingskanalen in huis heeft, zijn we de duurzame partner van heel wat bedrijven. Waarom? Voor elke fase van je bedrijf beschikken we over de juiste hr-tools en hr-expertise. Zo reiken we je een totaaloplossing aan op maat van jouw unieke bedrijf. Door stelselmatig de voortgang te evalueren en bij te sturen zorgen we ervoor dat het project rendeert. Zo bouwen we samen aan een duurzaam personeelsbestand.

Wil jij ook graag tijds- en kosteneffectief personeel werven? We helpen je graag. 

Vul een gratis wervingsanalyse in voor je bedrijf. Dan nemen wij contact met je op.

Deel deze blogpost

HR insights van professionals

Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
leadership_highlighted_image
Wat is goed leiderschap?
Vorige
Volgende
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
leadership_highlighted_image
Wat is goed leiderschap?
Vorige
Volgende