Dank u, Merci, Danke, Thank you …..

Eerst en vooral, dank u dat je de tijd neemt om dit te lezen! Ja het mag gezegd worden. Dank u mag meer gezegd worden.

De laatste donderdag van november wordt er in Amerika Thanksgiving gevierd. Dit is een traditie die teruggaat naar de 17de eeuw. Dit was een celebratie om dankbaar te zijn dat de oogst alsnog gelukt was met behulp van de indianen.

Vandaag wordt deze traditie nog steeds jaarlijks gevierd in Amerika. Een dag, of voor sommigen een weekend, waarop de familie samen komt en waarop dankbaarheid wordt geuit aan God of gewoon aan elkaar. Het wordt uitgebreid gevierd met kalkoen en vele lekkere gerechtjes. Hier komen geen cadeautjes aan te pas. Enkel het blij zijn om samen te zijn.

Mijn jeugd heb ik grotendeels doorgebracht in Amerika. Al snel was dit een feestdag waaraan ook wij als familie deelnamen. Het is een feestdag die mij zeker is bijgebleven. Een dag om stil te staan bij de dingen waarvoor je dankbaar bent. Als familie proberen we steeds rond deze periode samen te komen en te genieten van die tijd samen. Dat is iets waar ik heel dankbaar voor ben. Mijn familie rond mij, mijn eigen gezin en dat mijn naasten in deze bijzondere tijden gezond en wel blijven.

Ik ben dankbaar voor…

Waar ik dit jaar zeker dankbaar voor ben is de kans dat ik hier heb gekregen bij Pareto-HR. Ik heb 2 bazen die mij begeleiden en kostbare tijd nemen om mijn kennis te verrijken. Ze houden rekening met mijn wensen en noden en luisteren naar mijn ideeën, hoe gek ze soms ook zijn. Ik voel me gewaardeerd op mijn werk en dat motiveert om mezelf elke dag volledig in te zetten.

Het woordje ‘dank u’ wordt hier ook vaak gezegd. En dat valt op. De dankbaarheid voor elkaars inspanning. Omdat je weet dat je werk geapprecieerd wordt, is geen enkel taakje te veel gevraagd. Je zal ook sneller het initiatief nemen om eens iets extra te doen. Wij bedanken elkaar door onze appreciatie zo veel mogelijk te tonen. Dit vraagt niet veel inspanning. Een simpele glimlach en een duim omhoog doet al veel.

Het is fijn om eens 1 dag in het jaar te hebben om echt stil te staan bij wat je dankbaar bent. Maar eigenlijk zouden we elke dag onze dankbaarheid moeten tonen.

Dankbaarheid op de werkvloer

Iedereen hoort graag een ‘dank u’ als er iets van hen gevraagd wordt. Ook op de werkvloer is dat zo. Ook al wordt gewoon een essentiële taak uitgevoerd, is het leuk om een ‘alsjeblieft’ of ‘dank je wel’ te horen. Je zal veel gemotiveerder aan jouw taken beginnen. Als je iets afrondt en er wordt tijd genomen om jou daar even voor te bedanken, dan voel je jou geapprecieerd. Zo ga je jouw taken liever uitvoeren en ook meer geneigd zijn om anderen te helpen.  Het is een ‘what you give is what you get’- situatie. Want je zal zelf ook sneller dank u zeggen als je dit vaak te horen krijgt.

Maar als dat bij jou op de werkvloer niet gedaan wordt, waarom begin jij er zelf niet mee? Kleine daden kunnen grote resultaten geven. Door dankbaarheid rond te spreiden, gaat er een veel positievere ingesteldheid zijn op de werkvloer. Oprechte appreciatie kan iemand zijn dag goed maken. Dat is toch een leuk gevoel, niet? Wetend dat je iemand gelukkig hebt gemaakt geeft jezelf ook een positieve boost.  

Het kan wel eens gebeuren dat jouw collega wat nors is op een dag. Bedank hem of haar voor hun inspanning. Misschien heeft die persoon gewoon een slechte dag en kan dat kleine gebaar een extra stootje in de rug geven om zich terug in te zetten.

Gewoon Dank u

Om dankbaarheid te tonen moet je niet uitpakken met cadeaus en traktaties. Ook al is eens een lekker hapje op het werk ook wel eens leuk. Als de werkgever eens trakteert op een lekker lunch of koffiekoeken voor ontbijt geeft het moreel op het werk ook een boost. Maar zo ver moet je zelfs niet gaan. Dankbaarheid is iets dat we elke dag moeten tonen door kleine gestes. Dit is iets waar we een gewoonte van moeten maken. Waar je ook bent, wat je ook aan het doen bent, wees dankbaar en sympathiek voor de mensen rondom jou. Het kost niet veel moeite, het is gewoon een ingesteldheid.

Laat iemand je door in het verkeer? ‘Dank u’. Houdt iemand de deur open? ‘Dank u’. Iemand die plek voor je maakt op de bus of wachtzaal? ‘Dank u’. Brengt jouw collega jou een koffietje? ‘O super! Dank u!’.

Deel deze blogpost

HR insights van professionals

mourik-nv
Interview: Mourik nv
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
Vorige
Volgende
mourik-nv
Interview: Mourik nv
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
Vorige
Volgende