Voordelen van een samenwerking met een rekruteringsbureau

Aangezien het vinden en overtuigen van talentvolle medewerkers een intensief proces kan zijn en een organisatie het zo al druk genoeg heeft met haar hoofdactiviteiten, schiet er vaak onvoldoende tijd en motivatie over om genoeg aandacht te besteden aan deze activiteit. Daarom is een samenwerking met een externe specialist hiervoor de perfecte oplossing. Wil jij weten welke voordelen de samenwerking met een rekruteringsbureau kan opleveren? Lees dan zeker verder.

Voordelen van een samenwerking met een rekruteringsbureau

Organisaties die klaar willen zijn voor de toekomst zijn diegenen die oog hebben voor behoefte en duurzaamheid. Het zijn bedrijven die investeren in de toekomst. En dan hebben we het niet enkel over opleidingen, technologie, infrastructuur, etc… maar ook over mensen. En vooral de juiste mensen. We spreken hier over organisaties die op lange termijn denken en beseffen dat ze hun kennis en ervaring moeten doorgeven aan de volgende generatie medewerkers om de continuïteit en kwaliteit van hun diensten te garanderen. 

Expertise & maatwerk
Als Zaakvoerder of HR-manager heb je veel om handen en rekruteren is daar maar een van de zovele taken die je hebt. Rekruteren is namelijk veel meer dan enkel mensen zoeken en een voorstel doen. Een succesvol rekruteringsproces bestaat namelijk uit het bepalen van de geschikte profielen, de voordelen van jouw organisatie opsommen, een gepaste  zoekstrategie kiezen, kandidaten screenen, hun doelstellingen in kaart brengen en ze vervolgens overtuigen en tenslotte een voorstel doen.  Als je vacatures wil matchen met de juiste kandidaten dan is het dus zeer belangrijk dat je een kwalitatieve en duurzame strategie toepast. Zo’n strategie kost vaak veel tijd, focus en energie. Een voordeel van de samenwerking met een rekruteringsbureau is het feit dat er aan het begin van de opdracht een profielbepaling in kaart wordt gebracht. De zoekstrategie zal  hierdoor effectiever zijn. Bovendien is de kans ook groot dat rekruteerders dezelfde klus al reeds hebben geklaard bij concullega’s. Ze hebben vaak dus ook ervaring met de uitdaging die je ervaart. Ze zullen hun opmerkingen en ervaringen dus ook delen met jou. Op deze manier zal er dus aan de slag gegaan worden met een profielbepaling die sterk doordacht is. De kans is dus ook groter dat de juiste kandidaat aangeworven zal worden. Goede rekruteringsbureaus zijn namelijk continu bezig met het aantrekken van talentvolle kandidaten. Het is hun corebusiness. Rekruteerders hebben de tijd en expertise om langer, doelgerichter en verder te zoeken naar de ideale kandidaat. Bovendien staan ze elke dag in contact met professionals omdat ze continu in beweging zijn op de arbeidsmarkt. Ze zijn in de mogelijkheid om kieskeuriger te zijn omdat ze uit meer en vaak betere kandidaten kunnen kiezen.

Een andere strategie
Elke organisatie heeft haar eigen werking en beleid. Dit wil zeggen dat er een grote kans is dat het rekruteringsbureau waarmee je samenwerkt er een geheel andere rekruteringsstrategie aan overhoudt dan je eigen onderneming. De resultaten zullen dan ook anders zijn. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je zelf veel inzet op marketing en eerder gebruik maakt van passieve rekruteringsactiviteiten. Maar als de kandidaten die je nodig hebt hiervoor ongevoelig zijn, zal dit weinig resultaten opleveren. Een assertieve en actieve zoekstrategie kan dan veel interessanter zijn. Het omgekeerde is natuurlijk ook mogelijk. De factoren die bepalend zijn voor een succesvolle aanwervingsmethode kunnen namelijk zeer variabel zijn. Het rekruteringsbureau is dus in de mogelijkheid om dit alles vanuit een ander perspectief te bekijken. Van buitenaf is het eenvoudiger om te gaan evalueren dewelke kandidaten de grootste match met jouw organisatie zullen hebben en wat de redenen hiervoor zijn. Bovendien kan het ook zeer interessant zijn om te achterhalen hoe jouw bedrijf in de markt ligt. Ook kunnen rekruteerders makkelijk verbanden leggen en vergelijkingen treffen met voorgaande cases en ervaringen met andere bedrijven. De oplossing voor jouw probleem is vaak namelijk al succesvol toegepast bij een andere bedrijf. Ten slotte kunnen jij en jouw collega’s er nog een heleboel inzichten, kennis en ervaring aan overhouden. Je zult namelijk veel bijleren tijdens je samenwerking met een goed rekruteringsbureau.

Duurzaamheid, kwaliteit & efficiëntie
Er is niets zo nadelig al dringend een vacature opvullen. Als de tijd dringt neemt men vaak de foute beslissingen en worden er vaak verkeerde kandidaten aangeworven. Als de kandidaat dan spoedig vertrekt of ontslagen dient te worden heeft dit jouw organisatie niet alleen geld gekost maar ook tijd. Tijd die had kunnen ingezet worden om de juiste kandidaat te vinden, overtuigen en vervolgens in te werken. Het is interessant om doordacht de juiste mensen te rekruteren en sterke matches tot stand te brengen. Want waarom zou je willen uitblinken in je corebusiness maar tevens nonchalant omgaan met toekomstige medewerkers die jouw hoofdactiviteiten mee zullen vormen op lange termijn. Toch is het nog interessanter om functies en posities te creëren voor topkandidaten. De beste rekruteerders stellen nu eenmaal ook kandidaten voor waarvoor er geen vacature openstaat wanneer het gaat over echte A-players. Op deze manier heb je een continue instroom van kandidaten. De kans op betere matches wordt dus weer groter. Een voordeel is dat je eigen rekruteringsapparaat goed geolied blijft aangezien het continu in contact blijft komen met talent. Zo zal jouw organisatie ook een hogere connectiviteit kennen met de professionals binnen jouw sector. Ook jij hebt dus meer kans om te weten wat er leeft binnen jouw sector. Aangezien rekruteerders gespecialiseerd zijn in het vinden en overtuigen van talentvolle professionals zal je dus ook een hogere kwaliteit van kandidaten kunnen verwachten. Ze staan namelijk in contact met mensen die actief op zoek zijn naar werk maar ook personen die latent op zoek zijn. Kandidaten die dus tewerkgesteld zijn maar wel hun ogen en oren openhouden voor een opportuniteit. Aangezien de Talentpool van een rekruteringsbureau constant groeit, is het bureau hierdoor in de mogelijkheid om echt maatwerk te verrichten en de puzzel dus echt laten te passen. Ten slotte is tijd en efficiëntie ook een belangrijke factor die meespeelt tijdens het rekruteringsproces. Het vinden van kandidaten kost veel tijd maar het screenen en doorlichten van potentiële medewerkers is vaak nog tijdrovender. De samenwerking met een rekruteringsbureau zorgt ervoor dat je enkel kandidaten zal ontvangen die al reeds doorgelicht zijn aan de hand van de vereisten van de profielbepaling. Het zware werk is reeds gebeurd. Je zal dus kunnen werken met een selectie van geschikt bevonden kandidaten. Dit zorgt ervoor dat je zeer tijdsefficiënt zal kunnen aanwerven. Bovendien zorgt een preselectie er ook voor dat je biedende positie als potentiële werkgever versterkt wordt.

Databank
Om succesvol te rekruteren heb je niet enkele een goed voorstel nodig. Tevens even belangrijk is het hebben van een uitgebreid netwerk. Enkel zo kan je de beste matches bekomen. Maar netwerken is een intensief proces. De beste rekruteerders zijn omnipresent in hun markt(en). Ze weten wat er leeft binnen de sectoren waarin ze actief zijn. Een van de belangrijkste voordelen bij een samenwerking met een rekruteringsbureau is dat je je databank vergroot. De beste rekruteerders hun netwerk wordt elke dag groter. Iedere dag komen ze in contact met nieuwe professionals.  Rekruteren betekent mensen helpen. Zowel klanten als kandidaten. Maar rekruteerders slagen er logischerwijze niet altijd in om iedereen te helpen. Toch blijven ze met hen in contact omdat de volgende opportuniteit vaak al achter de hoek schuilt. Daardoor hebben ze een databank van latent werkzoekende kandidaten die ze nog niet hebben kunnen helpen. De kans op kwalitatieve kandidaten wordt dus statistisch verhoogd. Vaak moet de kandidaat nog gezocht worden maar soms is de perfecte kandidaat al reeds gekend.

Een goede reputatie
De reputatie van jouw onderneming is een van de belangrijkste factoren voor de slaagkans van jouw aanwervingen. Een bedrijf dat een slechte reputatie heeft zal veel meer te maken hebben met kandidaten die afhaken. En gelijk hebben ze. Ook is het zo dat je snel een slechte reputatie kan bekomen maar het jaren kan duren om deze terug op te smukken. De beste rekruteerders willen het verhaal van jouw organisatie kennen voordat ze aan de opdracht beginnen. Ze zullen op zoek gaan naar succesverhalen, voordelen en authentieke zaken die jouw onderneming aantrekkelijk maken. Tijdens het screeningsproces wordt er niet alleen geluisterd en doorgelicht. Wanneer er een sterke match is met een potentiële kandidaat zal de rekruteerder deze informatie betreffende jouw organisatie gebruiken om de interesse van de kandidaat aan te wakkeren en jij zal dit nogmaals kunnen bevestigen op het sollicitatiegesprek. Ook zal jouw naamsbekendheid en reputatie in de regio geoptimaliseerd worden. Jouw organisatie zal bekend staan als een organisatie die groeit, investeert in talent en met specialisten samenwerkt om de beste kandidaten te vinden en vervolgens aan te trekken. Een bedrijf dat investeert in mensen, duurzaam is en op deze manier dus klaar is voor de toekomst.

Conclusie
Een rekruteringsproces kan intensief en tijdrovend zijn. Duurzaamheid, kwaliteit, efficiëntie, reputatie, strategie en netwerk zijn belangrijke factoren die de slaagkans van deze activiteit verhogen. Tevens zijn het voordelen die de samenwerking met een goed rekruteringsbureau kan opleveren. Als jouw onderneming gespecialiseerd is in bepaalde diensten en hiervoor een markt is, waarom zou je een van de belangrijkste processen binnen jouw onderneming dan niet laten verzorgen door een specialist?

Heb jij nog vragen of uitdagingen bij jouw rekruteringsproces? Dan kan je ons altijd contacteren voor een leuk gesprek. Wij staan alvast paraat. Tot gauw.

Deel deze blogpost

HR insights van professionals

Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
leadership_highlighted_image
Wat is goed leiderschap?
Vorige
Volgende
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
leadership_highlighted_image
Wat is goed leiderschap?
Vorige
Volgende