Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?

Volgens een Europese studie* geeft 65% van de Belgische werkgevers aan dat ze moeite hebben om de juiste profielen aan te trekken. Ook vindt 59% van de Belgische bedrijven het uitdagender dan ooit om zich als aantrekkelijke werkgever te profileren. En bij 74% van de werkgevers duurt het lang voordat een vacature is ingevuld. De oorzaak volgens die bedrijven? Een verstoord evenwicht tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. 

De ‘war for talent’ woedt dus hevig vandaag. Veel bedrijven bieden hogere lonen als lokmiddel om talent voor zich te winnen. Maar wat als je dat als werkgever niet kan of wil? Gelukkig zijn er andere manieren om je talent aan je bedrijf te binden, zonder dat je moet opboksen tegen concurrerende loonvoorstellen. In deze blog leggen we enkele slimme, maar vooral duurzame strategieën uit. 

De ware kost van personeelsverloop

Als werkgever heb je heel wat tijd, geld en energie besteed om je personeel te werven en op te leiden. Als je waardevol personeel verliest kan dat je duur komen te staan. Wanneer werknemers vertrekken nemen ze immers hun kennis en ervaring mee. Om iemand te vinden met vergelijkbare vaardigheden en de nodige ervaring kunnen de kosten hoog oplopen. Daarom neem je als bedrijf best proactieve stappen om je werknemers te behouden. Maar hoe doe je dat slim?

De verleidelijke valkuil van hogere lonen bieden

Als je concurrenten met hogere salarissen zwaaien om talent te overtuigen, kan dat je behoorlijk benauwen: is wat ik bied wel genoeg? Zelf een loonsverhoging naar voren brengen lijkt misschien een snelle oplossing. Maar op lange termijn stort deze strategie als een kaartenhuis in elkaar. Loonsverhogingen brengen namelijk aanzienlijke kosten met zich mee voor je organisatie. Als meerdere concurrenten opbieden, kan dit leiden tot een opwaartse druk op de loonlasten, wat de winstmarges van je bedrijf aantast. 

Een alternatief instrument dat bedrijven inzetten is de tekenbonus. Maar biedt dit werkelijk een uitkomst? Wat we vaak zien is dat een tekenbonus de focus verlegt naar het financiële voordeel op korte termijn. Werknemers voelen zich wel aangetrokken door de bonus, maar minder betrokken bij de waarden van je bedrijf. Deze werknemers zijn vaak ook na 2 jaar weer weg.

Een hoger salaris bieden is dus niet altijd haalbaar. Als bedrijf moet je immers je kostenplaatje laten kloppen. En al kan je je loonsverhogingen veroorloven, is dat niet altijd genoeg om te voorkomen dat je werknemers vertrekken.

Hoe kan je je werknemers dan wel bijhouden? 

Gelukkig zijn er diverse slimme strategieën die je kunt toepassen waardoor je werknemers onwrikbaar voor jou kiezen. Zonder verstrikt te raken in de politiek van loonsverhogingen. We sommen enkele strategieën en hun voordelen op.

Zet je visie in de verf

Wanneer werknemers zich kunnen identificeren met de visie van een bedrijf, ontstaat een gevoel van voldoening en loyaliteit. Ze ervaren zelf hoe hun inzet past binnen het grotere geheel en hoe hun inspanningen een positieve impact maken. Zo zijn ze intrinsiek gemotiveerd om voortdurend bij te dragen aan de groei van je bedrijf, waardoor ze minder geneigd zijn om naar een andere werkgever te zoeken. 

Bied een doorgroeiplan aan

Een doorgroeiplan biedt werknemers de mogelijkheid om hun carrière binnen het bedrijf uit te bouwen. Door workshops en trainingen aan te bieden laat je als werkgever zien dat je bereid bent te investeren in de persoonlijke en professionele groei van je werknemers. Zo geef je hen perspectief voor de toekomst. Werknemers voelen zo zich gewaardeerd en erkend. Dit vergroot dan weer hun motivatie om zich verder te ontwikkelen en betrokken te blijven bij jouw bedrijf. 

Geef je personeel flexibiliteit en thuiswerkmogelijkheden

Door je personeel de vrijheid te geven om hun eigen werkschema te bepalen en (indien mogelijk) van thuis te laten werken, biedt je aanzienlijke voordelen aan. Ouders kunnen hun werk beter afstemmen op de zorg voor hun kinderen en tegelijkertijd hun werkverantwoordelijkheden vervullen. Thuiswerken kan bovendien stress en kosten voor werknemers verlagen, waardoor de tevredenheid en productiviteit verhoogt. Flexibiliteit aanbieden is een krachtig signaal naar je werknemers. Het laat zien dat je de behoeften en persoonlijke omstandigheden van je personeel respecteert en waardeert. Hierdoor til je de werknemersbetrokkenheid weer naar een hoger niveau. 

Creëer een positieve bedrijfscultuur

Een aangename werkomgeving waar medewerkers met plezier naartoe gaan? Dat zijn pluspunten voor je werknemers. Een cultuur van samenwerken waarin mensen open kunnen communiceren en gezamenlijk successen vieren krikt de tevredenheid van je personeel op. En tevreden werknemers zijn loyale werknemers. Door in te zetten op een positieve bedrijfscultuur creëer je langdurige betrokkenheid. 

Het behouden van personeel = een duurzame strategie 

Duurzame strategieën implementeren om je personeel te behouden gaat dus verder dan enkel medewerkers vasthouden. Deze strategieën leggen een stevig fundament voor groei, stabiliteit en succes op lange termijn. Zo is het behouden van bestaand personeel niet enkel kosteneffectief, maar ook efficiënter dan voortdurend moeten werven, selecteren en trainen van nieuwe medewerkers. Ervaren medewerkers die vertrouwd zijn met de bedrijfscultuur, processen en systemen dragen bovendien bij aan een soepele werking. Dit zorgt niet alleen voor operationele efficiëntie, maar zorgt ook voor een gevoel van vertrouwen en samenhang binnen het team. 

Slim personeelsbehoud legt de fundering voor de toekomst

Kortom, door duurzame strategieën door te voeren leg je de basis voor een succesvol bedrijf op lange termijn. Je voorkomt dat je medewerkers je bedrijf morgen verlaten omdat een ander bedrijf met een hoger loon uitpakt. Pas op! Dit wil niet zeggen dat je je te weinig kan betalen. Je personeel correct verlonen is een basisvereiste. Maar is de verloning minstens marktconform? Dan focus je je best op strategieën die zich richten op het langetermijnsucces van je bedrijf. 

Ben je benieuwd naar een duurzame strategie waarbij je écht kan rekenen op je medewerkers? Een strategie die niet als een kaartenhuis ineen stort? 

We helpen je graag. Samen met jou gaan we op zoek naar de meest efficiënte oplossing en werken daarbij een plan uit, volledig op maat van jouw bedrijf.

Mail ons gerust op info@pareto-hr.be of bel naar 033 49 33 10 voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.  

Deel deze blogpost

HR insights van professionals

mourik-nv
Interview: Mourik nv
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
Vorige
Volgende
mourik-nv
Interview: Mourik nv
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
Vorige
Volgende