Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.

Wie wint er bij jou wanneer iemand voor je bedrijf solliciteert? De gestofte opschepster? Of de goedaardige knaap die eens over zijn woorden struikelt? Als bedrijfsleider denk je misschien dat het eerste type werknemer bijdraagt aan het succes van je onderneming.

Maar niets is minder waar.

Wat maakt een bedrijf dan succesvol en wie draagt daar aan bij? Het antwoord zal je verbazen. In deze blog lees je welke nieuwe kracht je als bedrijf best bezit en wat deze kracht voor je bedrijf oplevert. 

De bedrijfscultuur: waar het vaak misloopt

De wereld wordt sociaal bewuster. Dat zie je ook in het bedrijfsleven. Toch houden sommige bedrijven zich vast aan de ouderwetse manier van managen. Vroeger deed je het goed als je je regels sterk liet gelden. Jij was immers de leidinggevende en je werknemers waren je ondergeschikten. Het managementteam was vooral een verlengde van de bedrijfsleider. Je zag er vaak praalhanzen die het graag voor het zeggen hadden.

Wanneer je als bedrijf een rigide hiërarchie hanteert, loop je al snel het risico om een giftige bedrijfscultuur te creëren. Werknemers voelen zich er ondergewaardeerd en niet gesteund. Het gevolg hiervan? Een verminderende samenwerking en een  verhoogde weerstand tegenover leidinggevenden. Dit leidt dan weer tot een lage productiviteit en een hoog personeelsverloop.

Emotionele intelligentie maakt een wereld van verschil

“Hoe zorg ik er dan voor dat de productiviteit hoog blijft en het personeel langer blijft?” Het antwoord is verrassend eenvoudig: geef prioriteit aan het menselijke. Dat begint al bij een mild wervingsproces en een goede onboarding van nieuwe werknemers. Stel jezelf toegankelijk en empathisch op. Geef mensen die eens een steek hebben laten vallen ook een kans. 

Want wanneer werknemers zich gewaardeerd en gesteund voelen zijn ze daar dankbaar voor. Hun performance en betrokkenheid verhoogt. Het werkplezier neemt toe. Ze zijn loyaler en blijven langer voor je bedrijf werken. En je wervingskosten? Die dalen. De positieve impact van dit sociale beleid reikt trouwens verder dan de muren van het bedrijf. Je klanten voelen namelijk de samenhorigheid aan tussen al je werknemers. De reputatie van je bedrijf gaat erop vooruit en je bedrijf wordt duurzamer.

Win met een empathisch hr-beleid

Veel hr-afdelingen worden zich bewust van deze verschuiving in het bedrijfsleven en stemmen hun beleid hierop af. Ze realiseren zich namelijk dat empathie op het werk een kernkwaliteit is om mee uit te blinken. Bedrijven die oog hebben voor de menselijkheid van hun werknemers? Dat zijn de winnaars van de toekomst. 

Wil je graag een sterke bedrijfcultuur creëren door de kracht van empathie in te zetten? Pareto HR ondersteunt en adviseert je.

Samen werken we een plan uit, afgestemd op maat van je onderneming. Vervolgens implementeren we een strategisch hr-beleid dat de duurzaamheid van je personeel en je bedrijf voorop stelt.

Mail ons gerust op info@pareto-hr.be of bel naar 033 49 33 10 voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.  

Deel deze blogpost

HR insights van professionals

mourik-nv
Interview: Mourik nv
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
Vorige
Volgende
mourik-nv
Interview: Mourik nv
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
Vorige
Volgende