Rekruteren op basis van soft skills

Het invullen van vacatures wordt steeds moeilijker. De lijst van knelpuntberoepen wordt er niet korter op. En het aantal kandidaten voor deze beroepen, worden enkel schaarser.

Hoe ga je rekruteren op basis van soft skills? Hoe ga je dan als organisatie te werk om de juiste kandidaat te vinden? Wie heb jij nodig om de positie in te vullen?

Het is tijd om uit het oude systeem van aanwerven te stappen. Je kan blijven zoeken naar de kandidaat met het juiste diploma en met enkele jaren beroepservaring. Maar ik vrees dat dit een zeer lang zoekproces zal worden dat weinig oplevert.

Waarom gaan we het ‘probleem’ van schaarste van kandidaten dan niet anders benaderen? Waarom gaan we het ‘probleem’ is niet bezien als een opportuniteit? We kunnen blijven zagen en klagen, maar deze negatieve houding gaat geen kandidaten uit te lucht laten vallen. Dit kost veel tijd en energie, en gaat niet productief zijn.

Het is tijd om ons denken om te gooien en het probleem positief benaderen als een uitdaging. We gaan zelf actie ondernemen en proactief te werk gaan.

Hoe beginnen we eraan?

De eerste stap is duidelijkheid scheppen in de positie die gevuld moet worden. Wat heeft een kandidaat nodig om deze functie te kunnen uitoefenen?

En neen, we spreken hier niet over het diploma. ‘Skills’ voor en functie uit te oefenen kunnen aangeleerd worden. Wat belangrijker is de ‘attitude’ van een kandidaat. De ‘soft skills’ die iemand bezit reflecteert meer over iemand zijn persoonlijkheid. Deze skills beginnen we al te vormen van jongs af aan door onze ervaringen en opvoeding. Zij bereiden ons voor op het leven, en hoe we omgaan met gebeurtenissen en nieuwe situaties. Dit vormt ook een onderdeel van een persoon zijn emotionele intelligentie. We mogen niet vergeten dat iemand met een topprestatie in een functie niet altijd de hoogste IQ heeft. Het is de emotionele intelligentie dat ervoor zorgt dat iemand de drive en weerbaarheid heeft om prestaties te leveren

Adaptabilty

Eén hele significante soft skill is: adaptability, of terwijl aanpassingsvermogen. We leven nu eenmaal in een fast paced changing world. Nieuwe technologieën duiken continue op. Dit zorgt ervoor dat veel organisaties verder moeten denken en zich snel moeten aanpassen om mee te kunnen met deze veranderingen. Als een organisatie zich moet aanpassen is het belangrijk dat de werknemers dit ook kunnen. Door deze verandering komen werknemers voor de opportuniteit om her-opgeleid te worden of bijgeschoold te worden om de aangepaste functie te kunnen uitoefenen. Een persoon met een sterke soft skill adaptability zal zich flexibeler opstellen om te bijleren en in nieuwe teams werken. Ze zijn weerbaarder om deze uitdaging aan te gaan en ze zullen er dan ook sterker uitkomen. Een werknemer die het belang inziet om zich aan te passen is een werknemer die je moet koesteren.

Communicatie skills

Een goede communicatie is de basis van een sterke relatie. Dit reflecteert ook naar werkrelaties. Een werknemer die de juiste communicatie skills bezit zal beter passen in het team. Zonder deze skill set wordt het moeilijk om een band te creëren met collega’s, andere aan te moedigen of een team te leiden. Bij een goede communicatie hoort ook empathisch omgaan met collega’s. En vooral actief luisteren naar anderen. Een goede communicatie zorgt voor een hogere productiviteit op de werkvloer.

Probleem-oplossend denken

Nieuwe ideeën, innovatie en out of the box thinking. In deze fast paced changing world is er geen tijd om stil te staan. En zeker geen tijd om ons vast te houden aan oude werkingen. Organisaties hebben werknemers nodig die oplossingsgericht denken. Mensen die de problemen niet gewoon uit de weg schuiven maar effectief een oplossing uitwerken.

Het is moeilijk om bij een kandidaat de juiste soft skills te ontdekken. Door de juiste vragen te stellen in een sollicitatiegesprek kan je te weten komen of een kandidaat deze eigenschappen bezit. Wij nemen deze taak graag op ons! Heb je hier omtrent meer vragen, contacteer ons vrijblijvend.

Deel deze blogpost

HR insights van professionals

mourik-nv
Interview: Mourik nv
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
Vorige
Volgende
mourik-nv
Interview: Mourik nv
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
Vorige
Volgende