Waarom rekruteren in de zomer een must is

Ik geef het maar al te graag toe: de zomermaanden geven ons genoeg redenen om alles dat met het werk te maken heeft even aan de kant te zetten. Even genieten van een welverdiende rustperiode. De out- of- office periode wordt ingeleid en de vakanties worden massaal vastgelegd. Je zou zeggen dat er op die moment niemand geïnteresseerd is om over werk te praten. Toch moet ik zeggen dat niets minder waar is. De zomerperiode heeft elk jaar tal van opportuniteiten in petto voor zowel werkgevers als werknemers; en automatisch dus ook voor rekruteerders. Daarom geef ik jullie enkele redenen waarom het zeker en vast interessant is om tijdens de zomermaanden nog even door te rekruteren.

Tijd om na te denken
De zomerperiode is hét ultieme moment om te bezinnen. Daarom zijn er enorm veel werknemers die tijdens deze periode een evaluatie maken over hun carrière. Doe ik mijn job graag? Bekleed ik de juiste functie? Is het mogelijk om te promoveren binnen de organisatie waar ik  voor werk? Kom ik goed overeen met mijn collega’s? Pas ik wel goed bij de werkgever waarvoor ik werk of zou een ander bedrijf beter aansluiten bij mijn waarden en normen? Zijn er geen andere dingen die me interesseren? Zou ik niet beter een opleiding volgen om te doen wat ik echt wil? Kortom, er zijn nog veel meer vragen die een werknemer zichzelf kan stellen. De grootste rede hiervoor is het feit dat werknemers hun huidige situatie tijdens de zomer vanop een afstand kunnen bekijken. Ze zijn minder betrokken bij hun dagdagelijkse situatie. Er is meer moed om te reflecteren en eerlijk te zijn tegen zichzelf. Ook is het belangrijk om te beseffen dat het niet enkel de periode is dat mensen makkelijker zullen reflecteren over hun huidige situatie; maar dat er ook vrije tijd is om op zoek te gaan naar wat men wel wilt. Tijd genoeg om contact te zoeken met nieuwe werkgevers en vervolgens te gaan solliciteren. Heb je toch nood aan een welverdiende vakantie maar wil je toch te weten komen welke nieuwe opportuniteiten de markt voor hou heeft? Dan is het zeker en vast interessant om een goed gesprek te hebben met een rekruteerder.

Vakantie inspireert vaak
Niet alleen is er meer vrije tijd om na te denken. Tijdens de zomermaanden zoeken veel personen contact met mensen die ze doorheen het jaar minder vaak zien. Er worden activiteiten ondernomen waarvoor geen tijd is tijdens de werkperiode. Alsook gaan veel personen op reis.
Aldus is meer vrije tijd om in contact te komen met nieuwe invloeden, verhalen en ervaringen. Vakantie zorgt ervoor dat men een groter gevoel van autonomie ervaart. Men heeft veel meer controle tijdens deze periode dan doorheen het jaar. Mensen zijn volledig vrij om te doen en te laten wat ze willen terwijl ze op de werkvloer eerder worden geconfronteerd met verwachtingen, opdrachten en verantwoordelijkheden. Als er niet over verandering wordt nagedacht tijdens de vakantie dan kan dit nog steeds voorvallen tijdens de eerste werkweek na terugkomst. Het contrast tussen autonomie of motivatie en het dagelijkse verwachtingspatroon kan dan enorm groot zijn. Een rede om uit te kijken naar iets anders. Ten slotte mogen we niet vergeten dat voor de meesten van ons, de zomerperiode altijd een overgangsperiode is geweest en nog steeds is. We hebben dit al heel ons leven zo ervaren en zijn zo opgevoed. Zowel voor leerling, student als werknemer betekent deze periode altijd al een beloning voor het geleverde harde werk doorheen het jaar. Een echte overgangsperiode dus. Tijdens zo’n overgangsperiode zijn mensen vaak bereid om stappen te zetten die ze anders niet durven te ondernemen.
September associëren we dus van nature met een nieuw begin.

Een groot deel van de concurrentie slaapt
Het klopt, er zijn enorm veel mensen die tijdens de zomer een analyse maken over hun huidige werksituatie, nadenken over hun carrière en zelfs vertrekken bij hun huidige werkgever. Een gevolg hiervan is dat  er een heleboel vacatures vrij komen te staan maar alsook meer mensen een nieuwe uitdaging zoeken. Dit betekent dat er voor rekruteerders een groter bad aan talent beschikbaar is maar er plots ook meer openingen zijn waar deze kandidaten geplaatst kunnen worden. Daarboven zijn er dus ook een heleboel kandidaten die makkelijker te bereiken zijn omdat ze in vergelijking met de rest van het jaar veel meer interesse hebben in een nieuwe uitdaging. Ook mag je niet vergeten dat er enorm veel rekruteerders en bedrijven zelf in vakantiemodus gaan omwille van het feit dat ze denken dat het overgrote deel van talentvolle kandidaten en werknemers toch met vakantie is. Enerzijds missen ze een enorm aantal potentiële kandidaten. Anderzijds zijn er dus enorm veel sollicitaties, screenings en rekruteringen die tijdens deze periode niet worden afgerond. De kandidaten die dit moeten meemaken, worden automatisch opgehouden. Begrijp dat deze mensen enorm gedreven zijn om een nieuwe uitdaging aan te gaan, maar dat ze plots bijna een maand moeten wachten op een vervolg. Het interessante aan deze situatie is dat andere werkgevers en rekruteerders deze kandidaten makkelijk kunnen opvangen en vervolgens op efficiënte  wijze een eigen voorstel kunnen doen. Kortom, ben je een werknemer, kandidaat, een werkgever of rekruteerder? Weet dan dat er tijdens de zomerperiode een groot deel van je concurrenten slaapt. Jouw bereik is dus groter, dat van hen dan weer kleiner. De opportuniteiten liggen dus voor het grijpen.

Afgestudeerden zoeken hun eerste uitdaging
Vergeet zeker de jong gediplomeerden niet. Ze hebben jarenlang gestudeerd om de arbeidsmarkt te kunnen betreden. Eindelijk is het moment aangebroken dat zij hun rugzak kunnen opbergen en hun aktetas kunnen klaarzetten. Dat is nu net de periode dat veel rekruteerders en bedrijven in vakantiemodus zijn. Begrijp goed dat de jong gediplomeerden niet enkel op zoek zijn naar een bedrijf dat bij hen past. Ze zijn vooral op zoek naar een bedrijf dat hen een eerste kans wil geven om zich te bewijzen. Het is dus hét perfecte moment om hen uit te nodigen voor een gesprek.

A-players wachten niet
Als je op zoek bent naar de meest getalenteerde kandidaten die de markt te bieden heeft, is het een absolute must om doorheen de zomerperiode verder te rekruteren. De rede hiervoor is dat A-players gedreven zijn. Ze zijn namelijk continu bezig met het vormgeven van hun toekomst. Wat hen vooral motiveert is het feit dat ze hun volwaardige potentieel kunnen ontwikkelen  binnen jouw organisatie, samen met andere A-players. Ze willen namelijk samen uitdagingen aangaan en deze ook volbrengen. Ze zijn eerder uit op het behalen van resultaten dan het kloppen van uren. Daarom is het belangrijk dat deze kandidaten zich kunnen identificeren met jouw organisatie. Wanneer jouw bedrijf, rekruteerders, en daarom ook het rekruteringsproces van jouw organisatie wordt opgehouden omdat iedereen in vakantiemodus is, zal dit spijtig genoeg niet het geval zijn. De A-player zal zich niet kunnen identificeren met de potentiële nieuwe werkvloer en dat is ook logisch.
Het is namelijk onmogelijk om met een B-player mentaliteit, A-players aan te trekken. Dit is niet de enige reden waarom het belangrijk is om tijdens de zomerperiode verder te rekruteren. Tijd speelt ook een belangrijke rol. Een andere reden is dat A-players niet op zich laten wachten. Ze kennen hun marktwaarde, zijn zeer ambitieus en nemen dus een biedende positie in op de arbeidsmarkt. Ze zijn daarom gedreven en ondernemend genoeg om meerdere voorstellen in de wacht te slaan. En groot gelijk hebben ze. Als dit type kandidaat betrokken is geraakt bij een rekruteringsprocedure die on- hold is gezet omdat er tijdens de vakantie betere zaken te doen zijn, zal hij of zij ongetwijfeld afhaken en zelf op zoek gaan naar een organisatie die het belang er wel van inziet om tijdens deze zonnige maanden blijven verder te rekruteren.

Conclusie
Het potentieel aan talentvolle kandidaten dat je verliest als je het rekruteringsproces staakt tijdens de zomermaanden, is enorm groot. Kandidaten en werknemers die tijdens deze periode geïnteresseerder zijn in een voorstel dan doorheen het jaar zullen niet opgemerkt worden en bij hun huidige werkgever blijven. Erger nog, ze veranderen wel maar gaan bij je concurrent aankloppen want hij of zij rekruteert wel door tijdens de zomer. Afgestudeerden die toe zijn aan hun eerste professionele uitdaging zullen deze kans van iemand anders krijgen. Ten slotte zullen de beste kandidaten van de markt zich niet identificeren met jouw bedrijfscultuur. Als vakantie toch enorm belangrijk is voor jouw bedrijf, je werknemers en jezelf én hierdoor het rekruteringsproces stilvalt, dan kan het steeds interessant zijn om jouw organisatie te laten vertegenwoordigen door een HR- bureau. Zij rekruteren door en beperken het hierboven vernoemde verlies aan potentiële kandidaten.

Wil jij je welverdiende vakantie niet aan de kant zetten om verder te rekruteren tijdens de zomer? Of heb je advies nodig? Dat begrijpen we! Contacteer ons vrijblijvend om je bij te staan.

Deel deze blogpost

HR insights van professionals

Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
leadership_highlighted_image
Wat is goed leiderschap?
Vorige
Volgende
Blog september
Tegenbiedingen: Waarom ze meestal niet helpen om werknemers te houden.
Een hoog salaris is niet altijd genoeg om je medewerkers te binden aan je bedrijf. Lees hier waarom medewerkers wél blijven.
Hoe behoud je je personeel zonder loonsverhoging?
Hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur? Het antwoord zal je verbazen.
Waarom empathie het nieuwe sterk is voor bedrijven.
Effectieve_Wervingsstrategie_Cover
Het geheim van een succesvolle wervingsstrategie
HRTECH_HIGHLIGHTED_IMAGE-2
Interview: HR Outlook Europe
leadership_highlighted_image
Wat is goed leiderschap?
Vorige
Volgende